Neil se Groenboontjiebredie met lam skenkel en lieslappe

Eenvoud is na my mening die allerbelangrikste bestandeel van ‘n goeie bredie.  Enige bredie:  waterblomme-, kool-, tamatie- en groenboontjiebredie.  Ek en vroulief het onlangs tydelik ons blyplek in Dorpstraat verruil vir ‘n plek in die leafy suburbs van Stellenbosch. Soos dit maar gaan met ‘n getrekkery word links en regs ontslae geraak van nuttelooshede wat oor die jare opgeraar is, vir daai “mens kan dit dalk nog gebruik” dae, wat uiteraard nooit kom nie.  So tussen die getrek kom ek op ‘n klomp ou handgeskrewe resepte van my ouma af. Om die waarheid te sê was ek onder die indruk dat ons hierdie paar velle lank reeds verloor het.

Die heel eerste resep is vir haar Groenboontjiebredie. Die spesifieke resep dateer uit 1938, twee jaar voor my Ma op Koringplaas gebore is. Wat ek interessant vind is die feit dat dit uit die depressiejare kom en dat daar spesifiek genoem word dat skaapskenkel en lieslap vir die resep gebruik moet word. In 1930 was dit weggooivleis – vandag peperduur.

Die resep word anders voorberei as die manier hoe ek vandag bredies maak.  So hierdie is my eie kombinasie van hoe my ma my geleer het en hoe haar ma in die depressietye bredies gemaak het.

Jy het nodig:

So 500 g skaapskenkel

So 700 g lieslappe, in 4×4 cm blokke gesny. (Soek mooi lappe met meer vleis as vet.)

1.5 kg groenbone, gekerf in 1- 2 cm stukkies

2 mooi groot uie gekap

6 tot 8 med aartappels, geskil en in die lengte gesny (moenie blokkies kap nie)

Paar skeute Worcestershire sous

Water (hoeveelheid sal afhang van jou potgrootte en hoeveelheid vleis)

1 koppie goeie droë witwyn

Sout na smaak

Vars gemaalde swartpeper na smaak

Teelepel bruin suiker (nie die heel dik caramel suiker nie – bruin suiker)

‘n Skeut bruin druiwe asyn

Twee teelepels fyn gemaalde koljander

Jy maak so.

As jy dan nou regtig moet kan jy seker ’n drukkoker gebruik, maar dis nie hoe mens bredies maak nie. My “bredie pot” is ‘n drukkoker wat ek by my Ma gevat het, waarvan die deksel en die pot se handvatsel afgebreek toe ‘n winddronk bergie een môre die pot laat val het by die sopkombuis vir wie my ma nou al dekades lank elke week sop kook.  So, tot ek gespaar het vir my 12 liter Le Creuset brediepot sal hierdie een moet deug. Belangrik egter, dis noodsaaklik dat jy van ‘n swaarboomkastrol gebruik maak. Die rede hiervoor sal nou duidelik word.

Maak jou kastrol lekker warm op die stoof. Gooi dan jou skenkels in en begin hul bruin braai. Nee, jy gebruik nie olie nie. Jy sal sien die vleis gaan sit vas onder aan die pot, maar kom self los wanneer bruin. Soms makeer ‘n paar stukkies ‘n bietjie hulp. Moenie bekommerd wees oor die bruin aanbrandsels nie (swart is nie goed nie, maar bruin aanbrandsels is perfek). Draai die skenkel om en bruin aan die anderkant ook op die selfde manier. Nou kan jy jou peper solank bygooi. Soos reeds genoem, peper na smaak. Ek hou van genoeg peper in my groenboon- en waterblombredies.  Sodra die skenkels beide kante mooi kleur het, gooi jy die lieslappe ook by. Lieslappe het ‘n vetjie aan wat sal begin uitbraai en die bruin brandsels aan die pot begin losmaak. Gooi nou jou uie by en braai vinnig saam met die vleis. Moenie die uie verbruin nie, jy wil hulle net deursigtig maak. As die storie begin droog word gooi jou skeute Worcestershire sous by om die laaste bietjie skraapsels aan die pot los te maak.  Roer maar mooi en maak seker jy kry alles los onder.  Dis die smaak wat jou bredie net daai aks verby die normale sal help.

As die Worcestershire sous amper droog gekook is gooi jy jou aartappelshalwes by.  Moenie te veel roer nie, laat hulle so bo op die vleisie rus.  Sprinkel die koljander en sout oor. (Sout na smaak, soos Sarie se Barbara Joubert sê, proe jou kos en gooi sout soos jy dit verkies.)

Gooi nou bietjie water by dat dit net die vleis en helfte van aartappels bedek (maw moenie soveel vloeistof ingooi dat die aartappels total bedek is nie).  Volgende kom jou boontjies by en laastens jou sprinkel suiker en asyn.

Sit die deksel op en draai die hitte af na medium. Sit deksel op en gaan ontspan. Moenie die pot roer nie, los hom net so dat die lae so met mekaar begin gesels.  Jy kan af en toe kyk vir vloeistof.  As daar te min is, gooi bietjie water of witwyn by. Myne loop gewoonlik so 2 tot 3 uur op medium laag. Jou boontjies moet sag maar nie pap wees nie en jou vleisie murgsag en van die been af. Na die einde van die kooktydperk kan jy gaan loer hoeveel vloeistof daar is. As daar te veel is, haal die deksel af en laat stadig indamp. Op hierdie stadium roer ek die pot so bietjie dat die aartappels die sousie kan begin bind. Terloops ek besef waarom die oumense die skeut asyn in hul bredies gegooi het. Hulle het nie sagte lamsvleis geëet nie, maar hoofsaaklik die ou ooie wat maar geneig was om taai te wees. Koljander aan die ander kant is mos lam of skaap se beste maatjie. Waak egter net teen te koljander veel ingooi synde die knap jou bredie kan domineer en bitter maak.

Bedien met basmati rys en suurlemoenwiggies.

Wenk:

Ek sny my aartappels doelbewus groot, omdat ek dit van die begin af bygooi. Jy eindig gewoonlik met aartappelstukke wat nog groot is, maar al die smaak van die bredie geabsorbeer het. Die bietjie aartappel wat blus help om die sous te bind. So eindig jy met alles wat jy ingegooi het steeds in die pot.  Jy kry mos mense wat van die kookvloeistof afgooi of die aartappels die laaste 20 minute bygooi. Ek hou nie van sulke smaaklose aartappels nie.

About In vino veritas

Some uncomfortable and sometimes misguided truths..
This entry was posted in Resepte en kos goed. and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Neil se Groenboontjiebredie met lam skenkel en lieslappe

  1. Madge sê:

    So die proe le eintlik in die tong tippie toets…………………

Lewer kommentaar

